منتدي طريـــق الهــــــدي
هــــــــــــــلا
و
غــــــــــــــلا
فيك اخوي / أختي ...... معنا في منتدانا.. بين اخوانك واخواتك الأعضاء
ونبارك لأنفسنا أولاً ولك ثانياً بزوغ نجمك وإنضمامك لركب هذه القافلة
الغالية علينا
نتمنى لك طيب الإقامة وقضاء وقت مُمتع ولحظات سعيدة بصحبتنا .. بإذن الله
في إنتظار ما يفيض به قلمك من جديد ومفيد ..
لك مني أرق تحية

منتدي طريـــق الهــــــدي

. طريق الهداية طريقك الى الله بكل مايقدمه من خدمات اسلامية مجانية من خطب دينية مؤثرة للعلماء والكتب الدينية المتنوعة والمقالات الدينية في الاعجاز القرائني
 
الرئيسيةالبوابةالأحداثاليوميةمكتبة الصورالمنشوراتس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخولالقران الكريم العائدون الي اللهشات طريق الاسلامالمدونة الاسلاميةفوتوشوب اون لاين تصفح القران الكريم
تعلن ادارة المنتدي عن حاجتها لمشرفين واداريين بالمنتدي من يرغب من الزوار الكرام او اعضاء المنتدي عليهم ان يرسلوا رسالة خاصة لمدير المنتدي العز بن عبدالسلام أو مراسلة الادارة عبر صفحة الدردشة الاسلامية طريق الاسلام شات طريق الاسلام
ومن أحسن قولا ممن دعا إلى الله وعمل صالحا وقال إنني من المسلمين

سحابة الكلمات الدلالية
المواضيع الأخيرة
المواضيع الأكثر شعبية
اسلاميات صور بطاقات فيها مواعظ وكلمات 2015 رائعه لنشر مجموعة الصوره الدعويه
تحميل 100 صور إسلامية ادعية واحاديث وكلمات رائعة
صور دينيه اسلاميه , صور تصاميم دعوية حلوة رائعه 2015
صور بسم الله الرحمن الرحيم متحركة , صور بسم الله الرحمن الرحيم مزخرفة
صور ادعية وردود اسلامية متحركة
صور دعوية ,تصميمات دينية,بوستات للفيس بوك وتويتروانستقرام (2)
صور دينية كبيرة الحجم 2015ـاجمل الصور الاسلامية
صور ادعية دينية اسلامية مكتوبة 2015 , اجمل صور ادعية دينية 2016
صور دعوية ,تصميمات دينية,بوستات للفيس بوك وتويتروانستقرام (1)
صور ذكر الله تعالى 2015 , صور لا تنس ذكر الله 2016

شاطر | 
 

 تفريغ درس احترس أنت مراقب للدكتور سيف الإسلام

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
العز بن عبد السلام
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 1304
نقاط : 117502
تاريخ التسجيل : 14/04/2014
العمر : 20
الموقع : http://alezatllah.forumegypt.net

مُساهمةموضوع: تفريغ درس احترس أنت مراقب للدكتور سيف الإسلام   الإثنين يوليو 27, 2015 11:56 pm

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الحمدلله عدد ما خلق , الحمد لله ملئ ما خلق , الحمد لله عدد ما فى السماوات وما فى الأرض , الحمد لله عدد ما أحصى كتابه , الحمد لله على ما أحصى كتابه , الحمد لله عدد كل شئ , والحمد لله ملئ كل شئ , اللهم صل على محمد اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم فإنك حميد مجيد , وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد .
نتكلم اليوم عن الله :-
عن اسم من أسماء الله , كثير منا يشكو ضعف الهمة وضعف العزيمة , وعدم الاستقامة , كثير منا يشكو مش لاقى قلبى , أصلى إزاى ؟ أخشع إزاى ؟. النهاردة عاوزين نتكلم عن الله , عاوزين نعرف ربنا , ببساطة جدا إذا التقيت برجل فى بيت صديق , أو صديق , الأخت راحت لصديقة لها , الأخ راح لصديق له , راحله البيت , قابل هناك واحد عنده ميعرفهوش مين الأخ الكريم ..؟ فلان بن فلان , أنا كدا عرفته ..؟ لو أنا ذكرت لك اسمه كدا أنا عرفته ؟ لا . الاسم ميكفييش . طب أنت فى سنة كام ؟ طب أنت تزوجت ؟ طب بتشتغل إيه ؟ ساكن فين ؟ عامل إيه ؟ والدك بيشتغل إيه ؟ معلومات بسيطة هذه المعلومات شكلت عندى فكرة عن هذا الشخصية , عن هذا الفرد.
اسألكِ , اسألك بالله عليك :
ماذا نعرف عن الله ؟ :-
اسم فقط من أسمائه , حتى أسماء الله , حتى أسماء الله كثير منا لا يعرفها , إذا قولت الله قيوم السماوات والأرض , عرفنا أن الله اسمه القيوم , يعنى إيه ..؟ إذا قولت الله خالق السماوات والأرض , يعنى إيه ..؟ وهل يكفى أن أعرف أن الله خالق السماوات والأرض ؟ يبقى أنا كدا عرفت ربنا ؟ لا .. لا بد أن نعرف أكثر , نريد أن نحب الله أكثر , نتعلم عن الله .
الصحابة ليه مكانوش بيسألوا الأسئلة دية ..؟:-
عارفين ليه .؟ لأن الصحابة كانوا عرب , فيفهموا لغة العرب , أما أحنَّ عندنا عجمة , بعد شديد عن لغة العرب , بنحتاج عشان نتكلم فى موضوع نجمّع كل الآيات فى الموضوع , ونحطها قدامنا , عشان المعنى يوصل , بنفتح , اما الصحابة كانوا يتدبرون القرءان , وكانت كل آية بتنزل عليهم , بيفكروا ويتدبروا , ويفهموا .
يقولوا : "شرف العلم من شرف المعلوم" . وليس أعز ولا أعظم ولا أجل من الله عزوجل , عشان كدا أنا النهاردة جاى أتكلم عن الله , عن "اسم الله الرقيب" .المشكلة مش إن إحنّ نعرف يعنى إيه رقيب ؟؟ ولا يعنى إيه خالق .؟ مش مشكلة إن إحنّ نعرف إن الله خالق ولا رقيب , المشلكة إن إحنّ نتفكر ,ونتدبر ,ونفهم .
كيف نعبد الله بمقتضى الأسماء ؟ :-
وكيف نؤمن ونعتقد فى هذه الأسماء ؟ الله عزوجل قال عن الكفار "ولئن سألتهم من خلق السماوات والأرض ليقولن الله " , "ولئن سألتهم من خلق السماوات والأرض وسخر الشمس والقمر ليقولن الله فأنى يؤفكون" ,
ولئن سألتهم من نزل من السماء ماءا وأحيا به الأرض من بعد موتها ليقولن الله " .عارفين إنه هو الله , ولكن لا يعلمون, ولا يتدبرون , ولا يفقهون فى معانى أسماء الله .
اسم الله الرقيب :-
ليه اسم الله الرقيب ؟" لنعلم أن الله على كل شئ قدير" ," وأن الله أحاط بكل شئ علما" . واحد مرة دخل محل يشترى أحد المحلات التجارية , بيشترى سلعة من السلع , المحاسب قاعد على ترابيزة , على مكتب , فقاله السلعة دى مش موجودة هنا , لكن موجودة عندنا فى المخزن فوق , حضرتك ممكن تطلع فوق , تتفرج على السلعة , طلع المشترى فوق يدور على السلعة فى المخزن , فدخل أوضة لقى واحد قدام شاشات شايف كل حاجة تحت , شايف المحاسب دا اللى كان بيتكلم معاه من خمس دقايق . المحاسب طبعًا , عارف إنه متراقب , لا يتسطيع أن يأكل فى وقت العمل , ولا يشرب و لا يقوم من مكانه , لأنه يعلم أن له سيد صاحب المحل يراقبه , طب وإحنّ , إذا كان هذا حال عبد مع عبد "ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد" . يوم القيامة فى شهداء , إنت متراقب .
أخى ..أختى :-
وأنتوا قاعدين دلوقتى إنتوا متراقبين , مرصودين , كل حركة , وكل همسة , وكل نظرة , كل خاطرة , كل فكرة , الكل متراقب , وكل شئ شهيد عليك , جوارحك, إيديك , جلدك , عنيك , "وقالوا لجلودهم لما شهدتم علينا قالوا أنطقنا الله الذى أنطق كل شئ" دائما فى أى بلد , فى قوانين للرقابة , بس فى عقوبات لمن تجاوز هذه الرقابة , يعنى مثلا , قانون المرور اللى يتجاوز السرعة المحددة , يدفع غرامة , ألف جنيه , 500 جنيه , 10 آلاف , ليه ..؟ تجاوز حد الرقابة , الطريق متراقب , مرصود .
إياك أن تتعرض لسخط الله :-
إياكِ أن تتعرض لغضب الله , بمعاصى الله وانتهاك محارم الله . رقيب , رقب , يرقب , الأول اللى هى اسم الله الرقيب , ثبت فين معناه إيه ..؟ تعالوا يا إخوانى نفتح , نفتح فى معانى اسم الله الرقيب , وإلا فالله أعز وأجل من أن إحنّ نحيط بمعنى الاسم كاملا , ولكن وقفات مع اسم الله الرقيب , بيقولوا رقب فى اللغة يعنى : حفظ . وشئ يرتقب أى أشرف وعلا , وترقب : انتظر وقوع الشئ , سيدنا موسى قال لهارون , لما رجع ووجد , قوم موسى يعبدون العجل , قال لما عصيتنى , سيدنا هارون قال "إنى أخاف أن تكون فرقت بين بينى إسرائيل ولم ترقب قولى " يعنى ولم تنتظر أمرى .
فالترقب هو : -
الانتظار , والرقابة : الحرص , والرقاب أو الرقب , أو الرقبة , بيقولوا أعلى العنق , الشئ العالى , الله عزوجل قال "وارتقب يوم تأتى السماء بدخان مبين " .. وقال "فارتقب إنهم مرتقبون " .. أى انتظر , سيدنا موسى "خرج من المدينة خائفا يترقب " ينتظر , يرصد , أنت مرصود , أنت متراقب . أختى الكمبيوتر بتاعك متراقب , أخى التليفون المحمول بتاعك متراقب , الله عزوجل قال فى آية كفى بها , والله كفى بها , أن تعرف دين الإسلام كله , ملخص " يا أيها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساءً واتقوا الله الذى تساءلون به والأرحام إن الله كان عليكم " .. أقف .."..إن الله كان عليكم رقيبا " , حق اليتامى , قال تعالى على لسان عيسى عليه السلام ," وكنتم عليهم شهيدا ما دمت فيهم فلما توفيتنى كنت أنت الرقيب عليهم وأنت على كل شئ شهيد " .. "إن الله كان عليكم رقيبا " ,,,, "كان الله على كل شئ رقيبا " .. "كان عليكم رقيبا " .
اسم الله الرقيب :-
ذُكر فى القرءان ثلاث مرات , ومعناه ذُكر كثير , لكن ذُكر كما هو "الرقيب" ثلاث مرات , وقولنا رقب يعنى رصد, رقب يعنى حصر , رقب يعنى انتظر أو ارتقب , ويقولوا الرقيب فى الجيش أى حارس الجيش , ورقيب القوم
طليعة القوم , معانى كتير فى اللغة عن رقب ويرقب وارتقب .
تعالوا بقا نتكلم عن الله :-
يعنى الاسم دا فى حق الله ؟ يعنى إيه الله الرقيب ؟ أنت بتعبد إله اسمه ايه ؟ اسمه الرقيب . يعنى ايه ؟ أن الله عزوجل لم يزل عليكم رقيبا , أى لم يزل عليكم حفيظا , محصيا عليكم أعمالكم , متفقدا رعايتكم , وحرمة أرحامكم , وصلتكم إياها , وقطعكم وتضيعيكم الأرحام . تقوى الله محلها القلب , والقلب لا يراه إلا الله . إحنّ حاسين ايه معنى متراقبين ؟ أنت حاسس إنه فى كاميرا بتصور فى أوضة , لو إن أب وضع لابنه أو بنته كاميرا فى الأوضة , تفتكروا الابن دا هيتعامل إزاى فى هذه الغرفة ؟ سبحان الله إذا كانت دى رقابة عبد لعبد , فكيف إذا علمت أن الله اسمه الرقيب ؟ رقيب فى ذاته , ورقيب فى صفاته , ورقيب فى أفعالك . يرقب الشمس والقمر والنجوم , والشجر والدواب , والإنسان يرقبه وأنا بتكلم , ويرقبك وأنت بتسمع , يرقب الليل والنهار , يومك , ظُهرك , وعصرك , غرفتك , بيتك , تليفونك , الجهاز اللى قدامك , قلبك وما يحوى , خواطرك , طموحاتك , يسمعك , يراك, يبصرك , يعلم عنك كل شئ , أنت متراقب , فى الناس عموما لو أن واحد مراقب , تجده دايما منضبط , على حسب اللى بيراقبه , صح , إحساسك بإنك متراقب .. بيخليك تنضبط . ولكن مراقبة البشر مراقبة عاجزة , مراقبة ناقصة , أما الله عزوجل , فلا يغفل ابدا , ولا ينام ابدا , هناك من يصنع الشئ ويغفل عن رزقه , فى واحد بيعمل مزرعة أو بيعمل مصنع ويغفل , الحرس بتاعه كل ولا ملكش ؟ ويغفل البضاعة اللى فيه اتباعت ولا لسه ؟ وبينسى كتير. أما الله عزوجل فلا ينسى ابدا ولا ينام ابدا , ولا يغفل ابدا . الرقيب على عبيده , فى رزقهم فى عطائهم , فى مرادهم , فى معاملاتهم , الرقيب على معبوديه , من أطاع , من عصى , من ذكر , من نسى ,
"إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ". خلق الملائكة , يراقب الملائكة ,متى عبدوا ؟ كيف عبدوا ؟ من عبدوا ؟ يراقب الطيور , متى خرجت ؟ أين أكلت ؟ متى عادت ؟ الماء كيف نزل ؟ وأين نزل ؟ ولمن نزل ؟ يراقبك فى كل دقيقة سمعك بصرك , كلامك , خواطرك .
الرقابة :-
رقابة كاملة , رصد كامل "إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ" اليهود والأمريكان , عُباد الصليب , البوذييين , "إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ" , الله عزوجل خالق كل شئ , الله عزوجل على كل شئ رقيبا , الله عزوجل من ورائهم محيطا , الله عزوجل بكل شئ عليما . القرطبى بيقول : فى قول الله تعالى: "وأعلموا أن الله يعلم ما فى انفسكم فاحذروه" , "وأعلموا أن الله يعلم ما فى انفسكم فاحذروه"
الظن السوء , الغيبة , الحقد , الحسد , فلان عمل , وفلانة عملت , فلان اتجوز , وفلانة اتخطبت , فلان دا معاه فلوس , فلان راح , وفلان جه , "اعلموا أن الله على كل شئ رقيبا" .
القرطبى يقول :-
"وأعلموا أن الله يعلم ما فى انفسكم فاحذروه" رقيب بمعنى راقب , وهو من صفات الذات الله عزوجل , رافعة إلى العلم والسمع والبصر , رقيب للمبصرات ببصره , الذى لا تأخذه سنة ولا نوم , ورقيب للمسموعات بسمعه , المدرك لكل حركة وكلام , سبحانه رقيب عليها فى الصفات , تحت رقابته أو تحت رقابته الجزئيات والكليات , وجميع الخفيات , فى الأرضين والسماوات , ولا خفى عنه بل سميع الموجودات كلها على نمط واحد , فى أنها تحت رقابة الله التى هى صفته جل وعلا .
عشان كدا الذى يتعلم اسم الله الرقيب , يقف مع نفسه وقفة , مش هينفع يستمر فى هذه المعاملة مع الله . وأنت نايم على السرير , بتفكر , خطرت لك خاطرة أو فكرة , إن شاء الله هعمل كذا بكره , الأول اسأل نفسك , , , هى لله ؟ يا جماعة إحنّ متراقبين , هذه الخاطرة عرضت على الله , هذه النية والهمة عرضت على الله , لا بد أن تعتقد اعتقاد جازم , إن الله عزوجل اطلع على هذه الخاطرة , لا يستطيع أحد من العباد أن يفعل ذلك , ممكن نخبى عن بعض كتير , أنتوا متعرفونيش وأنا معرفكوش , ممكن نخبى آلاف الأفكار , وآلاف الأشياء , الإنسان ممكن يخبى عن كل البشر , ولكن الله الرقيب "ولقد خلقنا الإنسان ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن أقرب إليه من حبل الوريد "الكمبيوتر الحرام , الكلام فى الحرام , الغش فى الإمتحان , الله عزوجل يراقب الخواطر والهموم , ودا فرق كبير بين رقابة العبد وبين رقابة الله سبحانه وتعالى .
رقم 2 - الفرق الثانى :-
إن الله لطيف فى رقابته , أى إنسان لو عمل إنه بيراقبك , أو لو فعلا راقبك , هتبقى بعد فترة بتهرب منه , مش طايقه , عايز تبعد عنه , إلا الله , سبحانه وتعالى , دائما يراك , ويسمعك , ويبصرك , ويعلمك , ويرصدك , ويراقبك و مع ذلك لطيف فى رقابته , عزيز فى رقابته , جميل فى رقابته , قوى فى رقابته , عظيم الرقابة , تام الرقابة .
الإنسان : العكس بقا , ضعيف الرقابة , عاجز الرقابة , فقير الرقابة , حقير الرقابة , أنت لا تشعر برقابة الله عزوجل .
رقم 3- فى الفرق :-
تستطيع أن تهرب من رقابة البشر , ولا تستطيع أن تهرب ولا تفلت من رقابة الله .
هنسأل سؤال : لو أنا كلفتك إنك تراقب أخوك , أو كلفتك إنك تراقبى أختك أو صحبتك , بلاش . لو كلفت إنك تراقب خزنة , خزنة من خزاين بتاعتك , فيها فلوسك , وساعتك , وتليفونك , وإنت بتراقبها فجأة وجدت حرامى , دخل ليسرق هذه الخزنة , هتعمل إيه ..؟
الرقيب الذى يرصد ويعلم ويسمع ويبصر , استنوا , وينتظر ويترقب , ويُمهل , فهو يراقب ويترقب .
العبد إذا علم أن الله رقيب :-
لا بد أن يراقب نفسه , قبل أما تعمل أى حاجة اسأل نفسك :
_ دى لله ..؟ - هل هذا يرضى الله ..؟
بن عمر مر يوما , على راعى أغنام , غلام , شاب , فقال أعطنى واحدة . ادينى واحدة , غنمة من اللى معاك , فقال الغلام : ليست لى مش بتاعتى . فقال : قل لصاحبها أكلها الذنب . بن عمر بيختبر الغلام . فأنظروا الغلام الذى يعلم أن له رب رقيب , قال : وأين الله ..؟ وأين الله .؟
أين الله ..؟
وإنت واقف فى الجامعة مع بنت .
أين الله ..؟
أما تقف فى البلكونة وإنت بترصد .
أين الله ..؟
فى تليفونِكِ .
أين الله ..؟
وإنتِ قاعدة على الكمبيوتر وبتشيتى مع ولد ..
و أين الله ..؟
الغلام راعى الغنم , فهمها بسرعة , كثير منا عنده الكتب , ومكتبات , طالب فى كلية طب , طبيب , مهندس , مزارع , مهندس زراعى , يدعو , ويجتهد فى العبادة , ومع ذلك مش مشكلة عنده يأكل منين ؟ إيه يعنى قرش حرام , الغلام تورع , عن أكل مال حرام , تورع من حرام , لأنه يعلم أن الله رقيب .
اسم الله الرقيب :-
يخليك تعبد الله كأنك تراه , كأن الحجب قد كُشفت , وكأن السماء قد كُشفت , وكأنك ترى الله عزوجل , مستوى على عرشه , فوق سماواته , قريب من خلقه , يراك , ويسمعك , يراقبك , يا جماعة المراقبة حقيقية , فى سجلات , فى كتب بتكتب , فى ملائكة بتقيد , كأنك تراه .
اسم الله الرقيب بيخليك تعبد الله كأنك تراه , وإنت واقف بتصلى , كأنك تراه , كأنك عبد ضعيف , فقير , واقف بينى يدى الملك , تركع وتسجد وتطلب , وإنت بتاجر وإنت بتبيع و تشترى , كأنك تراه .
فى كل عيلة :-
دائما فى واحد ذو وجاهة , له قيمة عند العيلة كلها , مهم , ممكن لمنصبه , وممكن لسنه , دائما تجد أصحاب الوجاهة , لو أن هذا الرجل جاء ليزورك ...؟ تُخرج تقابله بالفلنة الداخلية ؟ تخرج تقابله بملابس البيت ؟ أو ملابس مقطعة ؟
ولا بتلبس أحسن لبس , اه , بتلبس أحسن لبس وتتزين , ليه ..؟ لأنه وجيه من الوجهاء .
طيب .. وإحنّ نازلين نصلى , " ألم تعلم بأن الله يرى " ..؟ إحنّ بنلبس أحسن لبس وإحنّ نازلين نصلى , "خذوا زينتكم عند كل مسجد وكلوا وأشربوا " .السلف كانوا بيتزينوا .., لأنهم سيقفوا بين يدى الله .
هقولكم قصة عن طالب علم :-
علم أن له رب اسمه الرقيب , وصفته الرقابة , الراجل دا بيشتغل فى يوم من الأيام , راح لصاحب العمل , وقاله أنا عاوز إجازة ست أيام , الراجل وافق , أعطاه الإجازة , تانى يوم وجده جاى الشغل عادى , تالت يوم وجده جاى الشغل عادى , فتعجب إنت يابنى مش فى إجازة , مش إنت أخدت أجازة وأنا واقفت عليها ..؟ بتيجى ليه ..؟ قاله : لا , الأجازة دىأنا كنت أخدتها خلاص , قاله لا بس إنت بتيجى كل يوم , قاله لا ما أصلى أنا كل يوم بنزل اصلى الظهر فى المسجد , وبعد الظهر فى درس عشر دقائق , فكنت فى بعض الأيام بحضره , فجمعت الوقت اللى أنا تغيبته عن العمل , على طول السنة , فوجدته 6 أيام .
عارفين الراجل عمل إيه ..؟ الراجل تعجب من هذه الأخلاق , إيه دا ..؟ إيه الدين دا ..؟ ونزل تانى يوم , بعد مكنش بيصلى , يصلى فى المسجد ويحضر الدرس .
فأعلم أن الله مطلع على قلبك , سيحاسبك , الناس مش هينفعوك , ولا كلام الناس هينفعك , فتقول الحق وتشعر بالحق وتقف بالحق , لا تخاف إلا الله .
اسم الله الرقيب :-
يخليك تحس بالطمأنينة , ليه نحس بالطمأنينة ,...؟ لأن الله يعلم كل شئ , ويرصد كل شئ , ولو أربعة أو خمسة من أصحابك أو من أقاربك أقوياء , لهم مناصب عالية , كل أما واحد يجيى عندك فى البيت , أو بتروح تزوره فى بيته , صلة رحم , بتأخد منه الكارت بتاعه , ورقم التليفون , فى يوم من الأيام , وقعت من مأزق , واحتجت أحدهم , طلعت التليفون , وبدأت تتصل فلاقيت , الهاتف مغلق , والتانى معلش أصلى مش فى البيت , طب تليفونه دا فى حتة مافيش فيها شبكة , أصبت بالإحباط .
أما الله , الرقيب , فتطمئن إذا توكلت عليه , فهو لا يغفل ولا ينام , ما عليك إلا أن تقول يارب , يجيب المضطر , يقول الله عزوجل " لبيك عبدى " .
اسم الله الرقيب , ممكن يغير حياتنا , لو عشنا صح , أنا مش هقولك احسبها كدا , شوفوا عامل جانينى , بينضف الحديقة قدام سيده , هينضف إزاى , ,,؟ .
خدام : بينضف البيت قدامك , هينضف إزاى ,,.؟
لو إنت مش موجود ..؟
هو دا استشعار معنى الرقابة .
ويوم القيامة يسحاسبك الرقيب :-
شهود وصحف وكتب , تسجيل , النبى صلى الله عليه وسلم يقول : "إن العبد يقول يوم القيامة يارب ألم تجرنى من الظلم ؟ يقول بلى فيقول يارب إنى لا أجيز على نفسي إلا شاهدا منى , فيقول الله عزوجل له : مافيش مشكلة " كفى بنفسك اليوم عليك شهيدا " _استغفر الله ربنا ماقلش مافيش مشكلة أنا اللى بقول_ قال الله عزوجل للعبد : " كفى بنفسك اليوم عليك شهيدا " ,,. وبالكرام الكاتبين شهودا , فيختم الله على فيه , فإذا الفم يتكلم , وإذا الجلد يتكلم , وإذا الجوارح تتكلم , فتنطق الأركان , فيقول هذا العبد تبا لكن وسحقا لكن , فعنكن كنت أناضل , " وقالوا لجلودهم لم شهدتهم علينا قالوا أنطقناالله الذى أنطق كل شئ " محتاجين يا جماعة نراقب ربنا فى أحوالنا , محتاجين مسلمين , زوج يراقب الله , وزوجة تراقب الله , محتاجين أولاد مسلمين , يراقبوا الله , محتاجين صدق وأمانة وإخلاص وعدل , مافيش غش , محتاجين وإحنّ بنشتغل نراقب ربنا , الطبيب يعلم أن الله رقيب , القاضى يعلم أن الله رقيب , الداعية إلى الله يعلم أن الله رقيب , الشيخ يعلم أن رقيب .
الأمين محتاجين للأمانة , بيقولوا من علم أن الله رقيب , التزم الصدق والأمانة , والأمانة أن تؤدى ما عليك بلا سندات , غنت قولت كلمة إنت عقدت عهد , إنت أخدت فلوس , صاحى مافش شيك , صاحى مافيش ورقة , لكن تعلم أن دا دين عليك .
عايزين نستحضر أن الله يراقبك فى نيتك , وفى عملك وفى كل أوقاتك وفى كل حركاتك وسكناتك , الذى هو فى الأسرار قريب , وعند الاضطرار المجيب ,
نعم أعطاك المال , ولكن يرصد كل مليم فى هذا المال ,
نعم أعطاك الصحة ... كل دقيقة من عمرك الله رقيب عليها ,
هيحاسبك عليها ما من شئ إلا والله يرقبه , ما من شئ إلا والله يحاسبه , ما خلق السماوات والأرض وما بينهما ليلعب , "وما خلقنا السماوات والأرض وما بينهما لاعبين " سبحانه.
الحسن البصرى :-
"رحم الله عبدا وقف عند همه , فإن كان لله أمضاه , وإن كان لغير الله تأخر ".
مراقبة العبد فى الطاعة , أن يكون مخلصا فى الطاعة , أن تكون الطاعة لله .
يروى عن الشيخ بن عثيمين :-
الشيخ بن عثيمين كان مرة بيدى درس بعد المغرب , فى هذا اليوم , سافر الشيخ , الطلاب قالوا الدرس اتلغى , فما حضر أحد , عاد الشيخ قبيل المغرب , فلما عاد , همَّ ليعطى الدرس فقال له أحد الإخوة , يا شيخ الطلاب يطنون أنك لن تأتى لأنك فى سفر طول النهار , فقال أنا سأعطى الدرس , أنا أعطى الدرس لله ولم يكون فى الدرس إلا العمود , إلا الجدار , لو مافيش إلا أنا هكلم الجدار ... هكلم الجدار , يعلم أن الله الرقيب .
يراقب العبد الله عزوجل فى الطاعة , فيكون مخلصا لله ,
ويراقب العبد ربه فى المعصية , بالتوبة والندم والإقلاع ,
ويراقب العبد الله عزوجل فى المباحات , ومراعاة الأدب , والشكر على النعم , فإنه لا يخلو من نعمة لابد له من الصبر عليها , وكل ذلك لا يخلو من المراقبة .
فالمراقبة لله عزوجل :-
تجعلك سعيد ,
منشرح الصدر ,
قرير العين ,
مطمئن أن لك ربا لن يضيعك ابدا .
هناك السميع , هناك البصير , هناك الرقيب , إيه الفرق بين السميع والبصير والرقيب ..؟
رقيب فى سمعه , فرق إنى أنا بسمعك وفرق إنى براقبك .
رقيب فى بصره , بصير فى رقابته , سميع فى رقابته , عليم فى رقابته ,
عشان كدا من شهد اسم الله الرقيب , من علم رقابة الله , أنف أن يعصى الله , وأحس بلذة , وسرور فى معاملة الله عزوجل , إنك تحس إن إنت بينك وبين ربنا معاملة , الرب فى السماء , وتكلم الله , وتناجى الله , وأنت على يقين أنه يسمعك ويراك .
أختم بكلمة لابن القيم :-
يقول : "سرور القلب بالله وفرعه بمعرفة الله وقرة العين به , لا يشبه من نعيم الدنيا البتة وليس له نظر يقاس به وهو حال من أحوال أهل الجنة .. وقد قال بعض العارفين إنه لتمر بيّ أوقات أقول فيها : إن كان أهلالجنة فى مثل هذا , إنهم لفى عيش طيب ".
النبى صلى الله عليه وسلم يقول : " ذاق طعم الإيمان " _أيوة يا جماعة الإيمان له طعم .. طعمه إيه حلو ولا مر_ ذاق طعم الإيمان _والإيمان طعمه حلو _...",
قال النبى صلى الله عليه وسلم " ثلاثة من كن فيه وجد حلاوة الإيمان" ," ذاق طعم الإيمان , من رضى بالله ربا , وبالإسلام دينا , وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا ورسولا " .
خطوات عملية سريعة :-
1-
نراقب الله عزوجل ..فى كل حال قبل أما تعمل أى حاجة اسأل سؤال أهذا لله ..؟ أهذا ليرضى الله ..؟
2-
التفكر والتدبر فى معانى أسماء الله .
اسم الله الرقيب يورثك معنين من أهم معانى الدين لذلك فى مطلع النساء قال الله عزوجل " يا أيها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساء واتقوا الله الذى تسائلون به والأرحام إن الله كان عليكم رقيبا " 1".
فمن علم أن الله عليه رقيب...خاف من الله , واتقى عقاب الله , واتقى عذاب الله .
3-
الإحسان , لما سئل النبى عن الإحسان , قال "أن تعبد الله كأنك تراه , فإن لم تكن تراه فإنه يراك ,,فإنه يراك "
أقول قولى هذا واستغفر الله لى ولكم
وجزاكم الله خيرا
الحمد لله الذى بنعمته تتم الصالحات

_________________
اللهم ارحمنا وارفعنا بالقران العظيم الذي ايدت سلطانه وقلت يا اعز من قائل سبحانه فاذا قرانه فاتبع قرأنه ثم ان علينا بيانه  احسن كتبك نظاما وافصحها كلاما وابينها حلالا وحراما ظاهر البرهان محكم البيان محروس من الزياده والنقصان فيه وعد ووعيد وتخويف وتهديد لا ياتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حكيم حميد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://alezatllah.forumegypt.net
نبيل العوضي
عضو متميز
عضو متميز
avatar

عدد المساهمات : 24
نقاط : 40776
تاريخ التسجيل : 01/08/2015

مُساهمةموضوع: رد: تفريغ درس احترس أنت مراقب للدكتور سيف الإسلام   السبت أغسطس 01, 2015 2:17 am

جزاك الله خيرا اخي  أحسنت النشر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
نصيرالدين
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 855
نقاط : 61079
تاريخ التسجيل : 05/04/2015

مُساهمةموضوع: رد: تفريغ درس احترس أنت مراقب للدكتور سيف الإسلام   السبت ديسمبر 05, 2015 12:46 pm

جزاك الله خير اخي الكريم .

_________________
سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
تفريغ درس احترس أنت مراقب للدكتور سيف الإسلام
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي طريـــق الهــــــدي :: العام :: طريق الهداية والدعوة الي الله-
انتقل الى: